Snad občané cítí, že jdeme správným směrem

česká pošta rozhovor

ROZHOVOR: Vedoucí pobočky České pošty na Barrandově Blanka Kozlová

Není to tak dávno, kdy gradovala nespokojenost občanů Barrandova se službami tamní pobočky České pošty. Lidem vadily především dlouhé fronty spojené s desítkami minut čekání. Na stránkách Pětky jsme letos v květnu informovali o tom, že se novou vedoucí barrandovské pobočky stala Blanka Kozlová. O zmíněné problémy se intenzivně zajímala i radnice Prahy 5, a tak trochu netradičně její starosta Pavel Richter (TOP 09) Blanku Kozlovou vyzpovídal.

Dobrý den, paní vedoucí, děkuji za přijetí u vás na poště. Vedoucí pošty jste od letošního dubna, jak se vám u nás v Praze 5 líbí?

Dobrý den, ano, na poště Praha 52 Barrandov pracuji od konce letošního dubna. Myslím si, že je to velmi hezká pobočka s velkým potenciálem, a já doufám, že se mi ho podaří rozvíjet.

Já hlavně doufám, že vám nadšení vydrží i nadále. Dá se říci, že jste nastoupila ve smyslu krizové manažerky, neměla jste ani čas se rozkoukat a už jste řešila problémy. Která opatření ke zlepšení služeb jste provedla mezi prvními?

Jedním z největších problémů bylo, když přišli podnikatelé a podávali hromadné zásilky ve větším množství. Tím docházelo ke zdržení u běžných občanů, kteří podávali například jeden dopis nebo chtěli pouze zaplatit složenku. Jednou z prvních věcí, které jsem změnila, bylo zavedení nového odbavovacího místa pro podnikatele se smlouvou, kteří platí fakturami. Nyní už nevyužívají přepážek pro běžné služby a tím došlo k zásadnímu zrychlení odbavení našich zákazníků. Ke zklidnění situace také pomohl vyvolávací systém nové generace, který jsme zavedli.

Když jsme se snažili s poštou dříve řešit stížnosti občanů na dlouhé fronty, bylo nám řečeno, že dlouhodobým problémem barrandovské pošty je kritický nedostatek zaměstnanců. Zajímá mě tedy, jestli už se podařilo stav zaměstnanců stabilizovat?

V době mého nástupu nám na naší poště chybělo třináct zaměstnanců a byl to jeden z hlavních problémů, proč pošta nemohla vyřizovat požadavky zákazníků tak rychle, jak jsou občané zvyklí. Jsem proto ráda, že za necelý půlrok jsme dokázali situaci stabilizovat a nyní nám chybějí pouze dva stálí zaměstnanci. Samozřejmě jsou mezi námi ještě nováčci, kteří se práci učí, ale věřím, že se brzo zapracují. Jsme rádi za spolupráci s městskou částí Praha 5, která nám poskytuje prostory pro propagaci náborů, neboť v současnosti hledáme i další brigádníky na pokrytí zvýšené předvánoční poptávky. Tato práce se hodí hlavně pro studenty a maminky na rodičovské dovolené, kteří si tak mohou přivydělat a získat nové zkušenosti.

Děkuji za vysvětlení, doufám, že občané tyto změny pozitivně vnímají. Plánujete ještě nějaké další inovace, na které se můžeme těšit?

Neustále přemýšlíme nad zkvalitněním našich služeb. V současnosti mohu prozradit, že Česká pošta testuje nový informační systém, který by občany informoval v jejich chytrém telefonu o počtu lidí ve frontě před nimi. Takže když přijde zákazník na poštu ve špičce a uvidí, že je před ním například 12 lidí, ví, že má čas si odskočit pro noviny nebo něco malého vedle do krámku, a na telefonu může sledovat, jak fronta pokračuje.

Czech Point je něco, čemu bych se nyní chtěl věnovat více. Sledoval jsem vaše statistiky, že průměrně odbavíte 800 lidí měsíčně u služeb Czech Point. Proto plánujeme poště ulehčit tím, že bychom v bezprostřední blízkosti otevřeli Informační centrum městské části Praha 5, které by nabízelo služby Czech Point – aby úředníci dělali úředničinu a pošťáci se věnovali poštovním službám. Jaký je váš názor na tento náš plán?

Určitě tuto aktivitu městské části vítám. Dokázalo by to skvěle alokovat zákazníky a v případě velké fronty u naší přepážky Czech Point bychom jim mohli nabídnout také možnost zajít do vedlejšího Informačního centra. Totéž by mohlo samozřejmě fungovat i naopak. Dále bych ráda zmínila, že nový vyvolávací systém umožňuje dokonce i objednávání klientů na službu Czech Point na konkrétní čas, a byla bych velice ráda, pokud by lidé začali tuto službu využívat.

Měla byste nějaká doporučení pro občany, jak ulehčit podání sobě a pomoci poště zrychlit služby?

Zrychlení je určitě možné, když budou občané využívat služeb čárových kódů, které jsou natiště- ny na oznámení o uložení zásilky, popřípadě v e-mailu nebo telefonu. Ty pak mohou načíst pomocí scaneru u vyvolávacího systému. Zároveň poště pomůže, pokud budou občané, kteří nemají pevnou pracovní dobu, navštěvovat pobočku ráno, dále po poledni v období od 13 do 14 hodin a pokud možno nebudou nenavštěvovat naši pobočku v období večerní špičky, která začíná po 16. hodině.

Na Vánoce vás určitě čeká pořádný nápor. Máte nějaký tip pro občany, kteří chtějí využít vašich služeb, ale děsí se klasického předvánočního kolapsu, kdy si všichni vzpomenou na posílání přání, dárků na poslední chvíli?

Jednou ze služeb je takzvaná Pohlednice Online. Ta funguje tak, že si klient stáhne do mobilu nebo počítače aplikaci, vyfotí, co si přeje mít na pohlednici, a odešle. Jejich vlastní fotka dorazí adresátovi bez nutnosti návštěvy pošty. My jsme tuto službu promovali osobně například na Barrandovských slavnostech, kde jsme lidem rozdávali na tuto službu vouchery. Nejvíce nám ale pomůže v předvánočním shonu úsměv, my se snažíme ty úsměvy rozdávat taky, a když budou oboustranné, tak to člověku za přepážkou hodně pomůže. Také pokud někdo ví, že bude mít větší množství listovních či balíkových zásilek, ať se klidně s námi přijde domluvit na době a podmínkách podání, popřípadě klidně ať zavolá, a pokusíme se zásilky stáhnout pokud možno od otevřených přepážek a zpracovat je v zázemí pošty. 

Děkuji moc za rozhovor a těším se, až se potkáme po tom vánočním blázinci a řekneme si, že běží nový informační systém v plné verzi a že to zákazníci oceňují. Také děkuji za rozhovor. 

Pavel Richter, starosta MČ Praha 5

Nový vyvolávací systém zvýší rychlost i komfort odbavení zákazníků České pošty