Jedna z lávek železničního mostu opět slouží veřejnosti

Železniční most

Chodci i cyklisté, kteří byli zvyklí pro překonání Vltavy používat některou z lávek železničního mostu u Výtoně, mohou jásat. V druhé polovině října se jedna z nich po rekonstukci opět otevřela veřejnosti.

Oprava trvala devět měsíců. Lávky na železničním mostě Technická správa komunikací uzavřela 15. prosince 2017 z důvodu jejich havarijního stavu. Na druhý břeh Vltavy tak lidé dočasně cestovali pouze přívozem. Bylo potřeba vyměnit zrezlé části konstrukce a opatřit je protikorozním nátěrem. Rekonstruovat se musela i zdeformovaná dřevěná mostovka a schodiště.

Části lávky, které se měnit nemusely, potřebovaly alespoň základní ošetření a důkladné vyčištění. Ani to však nebyl lehký úkol, protože barva, kterou byl most natřený, byla jedovatá. „Abychom nekontaminovali Vltavu, musel dodavatel pracovat pod plachtami a most čistit nikoli vodou, ale pískem. Tato metoda se nazývá otryskání a používá se při ní zvláštní kompresor, který dokáže použitý písek znovu nasát a opakovaně ho použít,“ popsal proces prací šéf TSK Petr Smolka.

Také vzhledem k památkové ochraně mostu byla použita unikátní metoda takzvaného nýtování, která se již normálně nevyužívá. „Pro obyvatele Prahy 5 je pěší lávka na železničním mostě klíčovou spojnicí mezi dolním Smíchovem a Výtoní a vždy byla velmi využívána. Proto jsem dlouhodobě stál o co nejrychlejší rekonstrukci a její znovuotevření,“ sdělil starosta Prahy 5 Pavel Richter. Oprava severní lávky je naplánována od jara příštího roku.