Na Smíchově vznikne nový terminál

terminál smíchov

Dopravu na Smíchově čeká za pár let zásadní proměna. Radní hlavního města schválili na základě studie magistrátního Institutu plánování a rozvoje výstavbu nového obřího dopravního terminálu. Má stát tři miliardy korun.

Originálním řešením z dílny ateliéru A69-architekti má být zajíždění autobusů do prostorů nad kolejištěm

Terminál na jednom místě propojí metro, autobus, železnici i automobilovou dopravu. Cílem projektu má být urbanistické zkvalitnění prostoru v Nádražní ulici a současně vybudování nového celoměstsky významného dopravního uzlu u Dobříšské ulice. Autobusové nádraží Na Knížecí se promění v náměstí na konci nového pěšího bulváru.

Tisíc parkovacích míst

„Zástupci radnice Prahy 5 jsou od počátku součástí pracovní skupiny, kde se v synergii se všemi zúčastněnými subjekty spolupodílejí na projektu nového dopravního terminálu na Smíchově, který bude sloužit Pražanům a bude jistě pýchou Smíchova. Výstavu k tomuto projektu můžete navštívit od úterý 7. května v Malé galerii Úřadu městské části Praha 5 s názvem Dopravní uzly Smíchov,“ řekl radní pro dopravu Jan Panenka (ODS).

Smíchov jako přestupní či cílový bod denně využívají tisíce lidí. Jedním z problémů je absolutní nedostatek parkovacích míst, protože jednak chybějí záchytná parkoviště a jednak v okolních ulicích převažují modré zóny určené pouze rezidentům. Lidi cestující hromadnou dopravou zase trápí nepohodlný přestup mezi jednotlivými druhy dopravy. Některé spoje staví na Smíchovském nádraží, jiné až Na Knížecí. To by se v budoucnu mělo změnit. Terminál v Dobříšské ulici, který bude vyhrazen především pro dálkovou a příměstskou autobusovou dopravu, nabídne záchytné parkoviště zhruba pro tisícovku aut.

Takto by mohla za pár let vypadat Nádražní ulice

„Zaznamenal jsem diskuse samozvaných ,dopravních expertů‘, kteří kritizují umístění P+R parkoviště do centra Smíchova. Je však třeba si uvědomit, že plánované P+R parkoviště těsně přiléhá k Městskému dopravnímu okruhu, a jeho umístění je proto zcela logické. Je třeba si současně uvědomit, že plánovaný parkovací dům nebude jenom P+R parkovištěm, ale bude sloužit pro obsluhu vlakového a autobusového nádraží, bude v něm umístěno Bike and Ride pro stovky kol, budou zde k dispozici nabíjecí stojany pro moderní elektrická auta,“ podotkl bývalý radní pro dopravu Tomáš Homola (STAN).

Nový dopravní terminál úzce souvisí s chystanou rozsáhlou výstavbou. Na rozlehlé ploše bývalého nákladového nádraží začne už příští rok vznikat nová čtvrť Smíchov City pro více než tři tisíce nových obyvatel. Další lidé budou do lokality jezdit za prací. Metropole tak musí záměr koordinovat s firmou Sekyra Group a přirozeně i se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Pražští radní zatím neurčili termín zahájení ani dokončení projektu.

Oprava nádraží

Naopak SŽDC se chystá možná už letos zahájit rekonstrukci zanedbané budovy smíchovského nádraží, pocházející z 50. let minulého století. Oprava se má týkat centrální haly i severního a jižního křídla. Na to naváže i oprava tří nástupišť železniční stanice a vybudování čtvrtého. V rámci modernizace dojde k vyčištění a otevření prostor odjezdové haly od nepůvodních prvků. Snahou je maximální využití budovy, hlavně z hlediska umístění složek vlastníka objektu a komerční sféry. Na nádraží má nově vzniknout například prostor pro supermarket, toalety se přemístí blíže k hlavní trase pro cestující. Budou vybudovány i nové výtahy a eskalátory do druhého podlaží.

Více informací k tématu naleznete zde